تولید محتوا چیست؟ راهنمای جامع محتوا نویسی

تولید محتوا با کامپیوتر

تولید محتوا واژه ای که این روزها اکثر شرکت ها، برندها و افراد جستجو میکنند و به دنبال یادگیری آن هستند، به این دلیل اهمیت این موضوع هر روز بیشتر از پیش می شود به ویژه در دنیای امروزی که محتوا به عنوان یک ابزار مهم برای ارتباط با مشتری استفاده می شود.

شاید با خود فکر کنید محتوا چه تأثیری بر افزایش درآمد دارد؟ بگذارید تا داستانی از وبسایت دیجی کالا را برای شما بازگو کنم، داستانی که چندسال قبل مرا واداشت تا وارد شغل محتوا نویسی بشم.

وبسایت دیجی کالا حدودا ۱۵ سال قبل راه اندازی شد و در ابتدا دوربین می فروخت. در آن سالها اگرچه محتوا نویسی فارسی بسیار کم وجود داشت، اما دیجی کالا با استخدام چند محتوا نویس، توانست محصولات خود را از لحاظ محتوایی سئو کند. همچنان مقالاتی در مورد موضوعات مختلف منتشر کرد که توانست مشتریان زیادی جذب کرده و فروش خود را افزایش دهد. پس از اینکه درآمد دیجی کالا افزایش یافت، سراغ محصولات دیگر نیز رفت این وبسایت همچنان رشد کرد تا اینکه بعد از ۱۵ سال به یکی از بزرگترین خرده فروش ها در خیاور میانه تبدیل شد. دیجی کالا در ابتدا با تولید محتوا شروع کرد و روی بخش مهمی از سئو که تولید محتوا است کار کردو در نهایت توانست مشتریان زیادی جذب کرده و فروش خود را افزایش دهد.

اگر شما هم قصد دارید راجب محتوانویسی بیشتر بیاموزید با ما تا آخر این مقاله باشید. ما در این مقاله در رابطه با چهار موضوع اساسی( تعریف تولید محتوا، انواع تولید محتوا، مزایای تولید محتوا و اصول محتوا نویسی) بحث خواهیم کرد.

 

مقاله نویسی

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا به روند تولید، نوشتن، ویرایش و منتشر کردن محتوا در وبسایت و شبکه های اجتماعی گفته می‌شود. محتوا دارای فرمت های مختلفی چون متن، ویدیو، پادکست، کتاب الکترونیکی، توضیحات محصول و متن سوشیال مدیا است که بطور کلی توسط کاربر تولید و در شبکه های اجتماعی از جمله وبسایت، یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام، وبلاگ، توییتر وغیره منتشر می‌شود.

در اصل هدف ما از تولید محتوا این است که پیامی را به مخاطب خود برسانیم، فرقی نمیکند که شما محصولی را تبلیغ کنید،‌ اطلاعاتی ارائه دهید یا اینکه چیزی را بفروشید، محتوای شما باید مشکلی را برطرف کند زیرا اگر محتوا بطور درست و در جای مناسبی استفاده شود جادو میکند.

محتوانویس با نوشتن محتوا یک پیامی را به مخاطب خود می‌رساند که با توجه به نوع محتوا می‌تواند در ذهن مخاطب احساس رضایت، خوشحالی و حتی ناراحتی ایجاد کند، البته بیشترین کاربرد تولید محتوا در بخش بازاریابی محتوا است که مخاطبان را ترغیب به خرید محصولات می‌کند. به این معنی که شما با آموزش تولید محتوا میتوانید از بازاریابی محتوا یا تبلیغ نویسی استفاده کرده و مشتریان زیادی به سمت کسب و کار خود جذب کنید.

محتوا پادشاه است (Content is the king)! احتمالاً شما هم این جمله معروف اینترنتی را شنیده اید. تولید محتوای خوب از هر لحاظ برای یک کسب و کار آنلاین نیاز است به این مفهوم که هر کسب‌وکاری که قصد دارد خدمات یا محصولات و برند خود را به دیگران معرفی کند، تولید محتوا اولین و آخرین راهکار است.

به عنوان مثال شما یک فروشگاه تولید لباس راه‌اندازی کردید و قصد دارید محصولات (لباس) خود را به دیگران معرفی کنید، شما با راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرام می‌توانید هر روز عکس ها و متن های جذابی آماده کرده و پست کنید. با این کار شما میتوانید محصولات خود را به هزاران نفر تبلیغ کنید و بفروشید.

انواع تولید محتوا

از آنجایی‌که مبحث تولید محتوا بسیار گسترده است، نمی‌توانیم فرمت مشخصی برای آن تعیین کنیم. شما میتوانید به شکل های مختلفی از جمله محتوای متنی وبسایت ها گرفته تا ویدیوی دو ساعته یوتیوب تولید محتوا کنید اما هر محتوایی باید در کانال مناسبش منتشر شود. بطور مثال محتوای متنی را اکثراً در وبسایت ها و وبلاگ ها منتشر می‌کنند، در حالی‌که محتواهای ویدیویی اغلباً مناسب شبکه های اجتماعی مثل یوتیوب و اینستاگرام است.

  • تولید محتوای متنی
  • تولید محتوای ویدیویی
  • تولید کتاب های الکترونیکی
  • تولید محتوای صوتی

تولید محتوای متنی

وبلاگ ها و وبسایت ها منابع اطلاعات متنی هستند و اکثراً برای اهداف معرفی برند، دادن اطلاعات به مشتری و جذب مشتری به سمت کسب و کار استفاده می‌شوند، به همین دلیل اکثر صاحبان کسب و کارها محتوای متنی را برای وبسایت ها و وبلاگ ها استفاده می‌کنند. اکثر آموزشگاه های زبان آنلاین برای این‌که در نتایج بالای گوگل قرار بگیرند، محتوای متنی تولید کرده و منتشر می‌کنند. در نهایت محتوای متنی آنها توسط گوگل تایید شده و باعث جذب مخاطبان بیشتری می‌شود.

تولید محتوای متنی یک فرایند خلاقانه و مفید است که به شما امکان می‌دهد دانش و نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. با انتخاب موضوع مناسب، تحقیق، نوشتن، ویرایش و انتشار، می‌توانید محتواهای جذاب و ارزشمندی ایجاد کنید.

تولید محتوای ویدیویی

محتوای ویدیویی یک نوع قالب محتوایی است که دارای صوت، تصویر و بخش های گرافیکی است و اغلباً در شبکه های محبوب از جمله یوتیوب، ویمو Vimeo، فیسبوک، تیک تاک IGTV، TikTok و اینستاگرام منتشر می‌شود. تولید محتوای ویدیویی در شبکه های یوتیوب و اینستاگرام از پرطرفدارترین انواع محتوا هستند.

بر اساس آمارها بطور تقریبی بیش از 70% از مخاطبان در ایران، بیشترین زمان خود را در اینستاگرام صرف می‌کنند. شما می‌توانید با ضبط یک ویدیوی جذاب و منتشر کردن آن در اینستاگرام به راحتی کسب و کار خود را به مردم معرفی کنید.

برای مطالعه مقاله ” 7 شغل اینترنتی پردرآمد در سال 2023” کلیک کنید

تولید کتاب های الکترونیکی

استودیو برای تولید محتوا

یکی از انواع دیگر محتواهایی که در شبکه های اجتماعی مخاطبان زیادی دارد، کتاب الکترونیکی است که اکثراً در قالب PDF تولید می‌شود. امروزه شما می‌توانید تقریباً هر کتابی را که دوست دارید، از اینترنت دانلود کرده و مطالعه کنید چراکه در حال حاضر در هر حوزه ای کتاب الکترونیکی وجود دارد از جمله کتاب های آموزش زبان، کتاب های علمی، اجتماعی، شیمی، فضایی وغیره
یکی دیگر از نکات مهمی که باید یادآور شویم این است که امروزه بسیاری از وبسایت ها برای اینکه بتوانند مخاطبان زیادی جذب کنند، در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار خود کتاب های الکترونیکی رایگانی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که باعث جلب اعتماد مشتریان زیادی می‌شود. بنابراین شما هم میتوانید کتاب های الکترونیکی رایگانی در اختیار مخاطبان خود قرار داده و توجه آنها را به سمت کسب و کار خود جلب کنید.

تولید محتوای صوتی

به دلیل این‌که پادکست ها حجم کمی دارند و دانلود آنها راحت است، طرفداران زیادی دارند. شما می‌توانید با تولید محتوای صوتی تمام اطلاعات مورد نیاز را به مشتری انتقال دهید. اگر به سایت‌های روانشناسی مراجعه کرده باشید، بسیاری از موضوعات روانشناسی از جمله رشد فردی، موفقیت، رازهای ثروتمندی و موضوعات دیگر در پادکست های صوتی توضیح داده شده اند.
بر اساس تحقیقات انجام شده، اکثر افراد به بیش از 78% محتوای پادکست ها گوش می‌دهند. به شما پیشنهاد می‌کنیم از محتوای صوتی نیز برای تولید محتوا استفاده کنید.

راجب تولید محتوای صوتی یکی از کاربران ما اینگونه می گوید:

من پس از راه اندازی کسب و کارم شروع کردم به تولید محتوا و تبلیغات اما اونجوری که تصور میکردم نتیجه نگرفتم تا اینکه یه روز داشتم یه آهنگی رو گوش میکردم! ناگهان این ایده به ذهنم خطور کرد که میتونم فایل صوتی ضبط کنم و به اشتراک بذارم.

من این کار را انجام دادم و بعد آن روز اتفاق جالبی افتاد،  هزاران نفر اومدن و پادکست منو گوش دادن و توی قسمت نظرات به من میگفتن که بازم پادکست بذار خیلی خوب صحبت میکنی!

“بهنوش”

برای مطالعه مقاله ” دیجیتال مارکتینگ چیست” کلیک کنید

عکس فردی که با کامپیوتر در حال تولید محتوا است

 

تولید محتوا چه مزیت هایی دارد؟

تولید محتوا یکی از شغل های پردرآمد دنیا است که هم برای تولیدکنندگان محتوا و هم برای صاحبان کسب و کارها مزیت های زیادی دارد. ما در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین مزیت های محتوا نویسی و تولید محتوا اشاره کردیم.

1. با محتوا می‌توانید در گوگل رتبه عالی کسب کنید

از آنجایی‌که گوگل بزرگترین موتور جستجوی جهان است، روزانه میلیون ها نفر برای تحقیق موضوعات مورد علاقه شان در گوگل جستجو میکنند، بنابراین وقتی مخاطب موضوعی را در موتور جستجوی گوگل جستجو می‌کند، سایت های زیادی در صفحه نتایج ظاهر می‌شوند. اکثر مخاطبان به محض دیدن لیست نتایج، به اولین سایت وارد می‌شوند و در نتیجه سایت اول بیشترین فروش را از محصولات خود بدست می‌آورد. به همین دلیل تمام سایت ها برای رسیدن به نتیجه اول رقابت می‌کنند.

2. با تولید محتوا می‌توانید اعتماد مخاطبان را نسبت به برند خود جلب کنید

نوشتن محتوای خوب به برند شما یک هویت خوب می‌بخشد به این مفهوم که وقتی شما محتوایی تولید می‌کنید که مورد پسند کاربران قرار گیرد، کاربران همیشه برای دریافت اطلاعات به وبسایت شما مراجعه می‌کنند زیرا به سایت شما به عنوان یک منبع اطلاعاتی خوب اعتماد می‌کنند و می‌دانند که محتوای شما به حدی جذاب و کاربردی است که با خواندن آن وقت مخاطب تلف نمی‌شود. بنابراین اگر شما قصد دارید وبسایتی راه‌اندازی کنید و از طریق آن به کسب درآمد بپردازید، انتشار محتوای باکیفیت بهترین راه پیشرفت کسب و کار آنلاین شماست.

3. تولید محتوا به مشتری کمک می‌کند محصول مورد نظر خود را پیدا کند

نوشتن محتوای خوب به مخاطبان کمک می‌کند محصول مورد نیاز خود را پیدا کنند، چراکه بسیاری مواقع مخاطبان محصولی را که دوست دارند در گوگل جستجو می‌کنند و با دیدن اطلاعات مفید درباره محصول وارد سایت مورد نظر می‌شوند، در اینجا سایتی موفق است که بتواند محتوای مفید و جامعی تولید کرده و در آن به تمام نیاز ها و سوالات مشتری پاسخ دهد.

 

عکس کامپیوتر که محتوای متنی تولید کرده است

چگونه محتوای خوب بنویسیم(اصول محتوا نویسی)

اولین نکته‌ای که در محتوا نویسی باید در نظر داشته باشید، این است که محتوا نویسی کپی متن یا ترجمه مستقیم اطلاعات از سایت های دیگر نیست، تولید محتوا یک هنر است که اصول و قوانین خاصی دارد. در صورتی‌که تولید محتوای شما بر اساس اصول و قوانین انجام نشود سایت شما اعتبار منفی دریافت خواهد کرد به این معنی که اگر محتوای شما کپی یا ترجمه شده باشد، گوگل سایت شما را جریمه خواهد کرد. ما در زیر چند مرحله مهم را برای نوشتن یک محتوای خوب را بیان کرده ایم.

1- مخاطبان خود را بشناسید

قبل از جمع آوری اطلاعات، نیاز است مخاطبان خود را بشناسید، شما باید بدانید که چه افرادی قرار است به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند؟ مخاطبان شما به چه چیزی نیاز دارند؟ چرا این اطلاعات را تولید می‌کنید؟ پاسخ دادن به این سوالات به شما کمک می‌کند مخاطبان خود را بشناسید و محتوای خود را مطابق با نیازهای آنها تولید کنید.

بطور مثال شما قصد دارید مقاله ای راجب آلودگی هوا بنوسید! برای نوشتن این مقاله ابتدا نیاز دارید تا فکر کنید و یا تحقیق کنید که چه کسانی قرار است مقاله شما را مطالعه کنند، هدف مخاطبانی که مقاله آلودگی هوا را میخوانند چیست؟  پاسخ به این سوالات به شما کمک میکند محتوایی تولید کنید که مخاطبان به دنبال آن هستند.

2- تحقیق کنید

دومین کاری که برای تولید محتوای خوب باید انجام بدهید، این است که تحقیق کنید و اطلاعات جمع‌آوری کنید چراکه اطلاعاتی که شما ارائه می‌دهید باید دقیق و درست باشد در عین حال محتوای شما باید متناسب با نیاز و سلیقه مخاطبان باشد. توجه داشته باشید که امروزه به دلیل رشد رسانه های اجتماعی اطلاعات مخاطبان راجب موضوعات عمومی افزایش یافته است، بنابراین ارائه دادن اطلاعات اشتباه سبب می‌شود اعتماد مشتری نسبت به برند شما از بین برود.

انتخاب تیتر مناسب مهم‌ترین موضوع در نوشتن محتوای وبسایت است. برای انتخاب کردن محتوای مناسب ابتدا درباره موضوع مورد نظر خود در گوگل جستجو کرده و اطلاعات خود را در مورد موضوع کامل کنید، سپس موضوعاتی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید مخاطبان جستجو می‌کنند، یعنی خود را به جای مخاطبان قرار داده و از دید یک مخاطب در مورد موضوع سوال کنید، سپس  این سوالات را در عنوان قرار داده و شروع کنید به توضیح دادن اطلاعات در مورد موضوع.

کتاب های آموزش تولید محتوا

3- تجزیه تحلیل داده ها

قبل از منتشر کردن هر محتوایی در ابتدا آمارها، ارقام و اطلاعات را بررسی کنید و از درست بودن محتوا مطمئن شوید. بهتر است توسط ابزارهای آنلاین، تعداد بازدید روزانه وب سایت خود را بررسی کنید و موضوع مورد نظر را تجزیه تحلیل کرده ببینید که موضوع محتوای شما از جمله موضوعات پر جستجو است یا نه!

کپی بودن متن خود را نیز می‌توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین و برخی از وبسایت ها بررسی کرده و مطمئن شوید که محتوای شما کپی نیست چراکه متن های کپی و ترجمه شده نتیجه خوبی نزد گوگل نخواهد گرفت بنابراین تا حد ممکن محتوای اختصاصی و حرفه تولید کنید.

4- محتوای خود را آماده کنید

حالا وقت نوشتن محتوا است، البته باید یادآور شویم که همیشه سعی کنید محتوای شما جامع و کامل باشد و تمام اصول نگارشی را در آن رعایت کنید در عین حال لحن گفتار شما باید ساده و روان باشد تا مخاطب بتواند با متن ارتباط برقرار کذده و از خواندن موضوعات خسته نشود که این موضوع به سطح مهارت و سلیقه شخصی شما نیز بستگی دارد اما در کل هرچه خواناتر بهتر.

از استفاده بی جای ویرگول و نقطه خودداری کنید زیرا استفاده بیش از حد این علائم نگارشی باعث می‌شود متن شما پیچیده به نظر برسد بنابراین سعی کنید از این علائم نگارشی بطور کاملاً درست و اصولی در جاهایی که فکر می‌کنید نیاز است، استفاده کنید.

5- محتوای خود را ویرایش و منتشر کنید

پس از اینکه متن شما بصورت کامل آماده شد، چند بار متن را خوانده و ویرایش کنید چراکه هر محتوایی که شما مینویسید حداقل یکبار نیاز به ویرایش دارد. بنابراین متن خود را ویرایش کنید و پس از برطرف کردن ایرادات متن، منتشر کنید.

کلام نهایی

امروزه تولید محتوا  به عنوان یکی از بهترین راه های معرفی برند، معرفی محصولات، کسب درآمد، وغیره توجه کسب و کارهای زیادی را به خود جلب کرده است بطوری‌که سرمایه‌های هنگفتی روی محتوا نویسی هزینه می‌شود. در این مقاله ما سعی کردیم بطور خلاصه مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نکات مورد نیاز در مورد تولید محتوا را بیان کنیم تا کاربران عزیزی که قصد استفاده از تولید محتوا برای کسب و کار خود را دارند، بتوانند از محتوا به عنوان منبع اطلاعات استفاده کنند.

شاد و پیروز باشید.

اشتراک گذاری:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

لینک های پیشنهادی از سراسر وب

خرید انواع قهوه

موفقیت و روانشناسی

محبوبترین

سهراب رستمی

سهراب رستمی

من سهراب رستمی هستم، یکی از بنیانگذاران دیجی نیکان... چندسالی است عشق وعلاقه به نویسندگی مرا وادار به تولید محتوای نوشتاری و ویدیویی کرده است، عاشق نوشتن هستم و دوست دارم همیشه با صبر، استقامت و تلاش در کنار همکاران بی نظیرم در دیجی نیکان، در خدمت شما عزیزان باشم. به امید پیروزی، آزادی و موفقیت
40 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
    • سهراب رستمی
      sorriamiri گفته:

      سلام آقای حسینی! یادگیری تولید محتوا بستگی به عوامل مختلفی داره از جمله مهارت نوشتن، سطح دانش شما از موضوع و مسائل مرتبط دیگر اما در کل چند سالی زمان میبره تا محتوا نویسی رو به طور حرفه ای یاد بگیرید.

      پاسخ
    • سهراب رستمی
      sorriamiri گفته:

      سلام خانم کلیشه، ممنون
      IGTV به معنی تلویزیون اینستاگرام! این یکی از امکاناتی است که شبکه اینستاگرام برای کاربرانش ایجاد کرده است که به آنها اجازه میدهد ویدیوهایی که بیش از یک دقیقه هستند را دانلود کنند.

      پاسخ
  1. منصور کی نیا
    منصور کی نیا گفته:

    بازار کار اینجور شغل ها تو کشورهای دیگه خیلی خوبه اما تو ایران هنوز جا نیافتاده

    پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در مسیر...

پست های مرتبط