اس ام اس مارکتینگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

اس ام اس مارکتینگ به معنای ارسال پیامک تبلیغاتی به کاربر جهت معرفی برند و فروش محصولات است.
بر اساس تحقیقات انجام شده اکثر افراد روزانه بیش از 100 بار تلفن همراه خود را بررسی می‌کنند. همچنان شواهد نشان داده است که 98% از مردم پیامک های تبلیغاتی تلفن همراه خود را باز کرده و می‌خوانند، به همین دلیل کسب و کارهای زیادی از پیامک های تبلیغاتی برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان و رشد کسب و کار خود استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ، نحوه استفاده از SMS Marketing، مزیت های اس ام اس مارکتینگ و انواع SMS Marketing را بطور مفصل معرفی کنیم.

فهرست مطالب:

  • اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing) چیست؟
  • انواع اس ام اس مارکتینگ
  • مزایای اس ام اس مارکتینگ
  • نحوه استفاده از اس ام اس مارکتینگ (راه‌اندازی کمپین)

اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing) چیست؟

اس ام اس مارکتینگ(SMS Marketing) که ما آنرا به نام بازاریابی پیامکی نیز می‌شناسیم، به استفاده از پیامک تبلیغاتی برای معرفی برند گفته می‌شود. این روش بازاریابی یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌های ارتباط برقرار کردن با مشتری است که از طریق آن کسب و کارها اطلاعات بازاریابی ( تخفیف ها، اخبار، محصولات جدید…) خود را با مشتریان به اشتراک می‌گذارند.
بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) تأثیر زیادی بر افزایش فروش محصولات و برندسازی دارد به دلیل این‌که اکثر مردم پیامک های تلفن همراه خود را می‌خوانند و با تبلیغات برندها آشنا می‌شوند. در واقع، بازاریابی پیامکی یکی از کم هزینه‌ترین و راحت‌ترین راهکارها برای جذب مشتریان جدید و تبدیل مشتریان عادی به مشتریان وفادار است.

انواع اس ام اس مارکتینگ

دنیای SMS Marketing به حدی گسترده است که شما می‌توانید به روش‌های مختلف با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. در این بخش چند نوع اس ام اس را معرفی می‌کنیم تا شما عزیزان بتوانید با استفاده از آنها به هدف خود دست پیدا کنید.

  • اس ام اس یا پیامک تبلیغاتی
  • اس ام اس یادآوری
  • اس ام اس تعاملی

اس ام اس تبلیغاتی

اس ام اس تبلیغاتی نوعی از بازاریابی پیامکی/اس ام اس مارکتینگ است که با هدف معرفی برند، معرفی محصول و فروش محصول برای مخاطب ارسال می‌شود. برای مثال، شما دوره آموزشی طراحی سایت می‌فروشید و در ابتدای جشنواره (کمپین) خود برای مدت 1 روز تخفیف 25% به مشتریان ارائه می‌دهید. در اینجا شما به تبلیغ محصول خود نیاز دارید بنابراین، اس ام اس تبلیغاتی بهترین نوع بازاریابی پیامکی برای فروش محصولات شما است.
از کاربردهای دیگر این روش بازاریابی این است که اکثر کسب و کارها هنگامی‌که مشاهده می‌کنند کاربر محصول آنها را به سبد خرید خود اضافه کرده است، یک پیامک خوش آمدگویی برای مخاطب ارسال می‌کنند تا مخاطب محصول را خریداری کند.

اس ام اس یادآوری

اس ام اس یادآوری نوعی از بازاریابی پیامکی است که شما می‌توانید از آن برای حمایت کمپین های دیگر خود نیز استفاده کنید، به این معنی که اگر شما قبلا کمپین SMS Marketing راه‌اندازی کرده بودید و مدتی از آن گذشته است، توسط اس ام اس جدید خود می‌توانید به کاربر یادآوری کنید که برای تمدید اشتراک یا خرید محصول دوباره اقدام کند. به‌خاطر داشته باشید که این یادآوری کوچک می‌تواند تأثیر زیادی بر روند فروش داشته باشد زیرا عده زیادی از مشتریان قبلی برای خرید محصول جدید به فروشگاه شما بر می‌گردند.

اس ام اس تعاملی(Transactional)

اس ام اس تعاملی که به زبان انگلیسی به آن ترانزکشنال می‌گویند، به پیامکی گفته می‌شود که کسب و کار مورد نظر توسط این پیام اطلاعات مورد نیاز مشتری را به دست او می‌رساند. در این نوع اس ام اس شما نیازی به نوشتن متن جذاب ندارید، زیرا فقط اطلاعات مورد نیاز مشتری( کد سفارش مشتری، کد فعالسازی، کد لغو خرید، کد تمدید، خرید محصول، آدرس، نام شرکت(برند)، شماره پشتیبانی) را در قالب یک پیام ساده برای او ارسال می‌کنید. هدف از ارسال این نوع پیامک حفظ مشتری و در نهایت تبدیل او به مشتری وفادار است.

مطالعه کنید: اینستاگرام چیست و چگونه کار میکند؟

مزایای استفاده از اس ام اس مارکتینگ

اس ام اس مارکتینگ یکی از بهترین روش های جذب مشتری و تبلیغات است، نرخ بازخورد این تبلیغات بسیار بالاست و یکی از مزیت های خاص آن این است که به نتیجه و بازخورد آن به سرعت معلوم می شود. مزیت های این تبلیغات بسیار زیاد است، ما در ادامه برخی از مزیت های آن را ذکر کرده ایم.

اس ام اس نرخ نمایش بالایی دارد

امروزه حداقل در هر خانه یک تلفن همراه وجود دارد و بر اساس آمار بیش از 64% از افراد در جهان به گوشی همراه دسترسی دارند. بنابراین استفاده از اس ام اس مارکتینگ به خوبی جواب می‌دهد. بطور مثال اگر شما یک کمپین تبلیغات پیامکی 10000 نفری راه‌اندازی کنید و به همه 10.000 نفر پیام تبلیغاتی ارسال کنید، حداقل 8.000 نفر پیامک تبلیغاتی شما را باز کرده و خواهند خواند. بنابراین شما به راحتی می‌توانید با قراردادن یک لینک در متن پیامک خود، کاربران زیادی را به سمت کسب و کار خود دعوت کنید.

اس ام اس مارکتینگ نرخ بازخورد بالایی دارد

آمارها نشان می‌دهند که 45 درصد از مردم به پیامک های تبلیغاتی تلفن همراه خود پاسخ می‌دهند، این یک رقم بسیار ارزشمندی برای دریافت ورودی ارگانیک به سایت و فروش محصولات است. فرض کنید از 10.000 نفری که شما به آنها پیامک ارسال می کنید حدود 45درصد (4.500نفر) وارد سایت شما شوند و از این تعداد نفر فقط 400 نفر محصولات شما را بخرند. چقدر سود می‌کنید؟ بیایید در یک مثال واضح این موضوع را بررسی کنیم.
مثال: شما ساعت مچی می‌فروشید و قیمت آن 1.000.000 تومان است، اگر 4500 نفر وارد سایت شما شوند و حداقل 400 نفر این محصول را بخرند 400 میلیون تومان می‌شود.

1.000.000x 400= 400.000.000

هزینه ارسال اس ام اس/پیامک پایین است

هزینه ارسال پیامک خیلی کمتر از انواع دیگر تبلیغات است، به این مفهوم که شما می‌توانید با هزینه چند ریال یک پیامک به مخاطب خود بفرستید و او را به فروش محصولات خود ترغیب کنید. اگر مثال بالا را در نظر بگیریم، شما برای اینکه کمپین اس ام اس مارکتینگ 10000 نفری خود را راه‌اندازی کنید، بطور تقریبی ممکن است نیاز داشته باشید تا سقف 5 میلیون تومان هزینه کنید البته این در صورتی است که این اولین کمپین شما باشد اما برای کمپین های بعدی خود می‌توانید با هزینه بسیار کمتری چنین کمپینی راه‌اندازی کنید.

اس ام اس یا پیامک سرعت بالایی دارد

یکی از مزیت های اس ام اس مارکتینگ سرعت بالای ارسال آن است، به دلیل اینکه اولاً در اس ام اس تبلیغاتی شما نیاز به طراحی عکس برای راه‌اندازی کمپین ندارید، دوماً پیام شما سریع‌تر از ایمیل و اینستاگرام به دست گیرند‌گان می‌رسد. بنابراین شما می‌توانید از اتلاف وقت خود جلوگیری کنید.

نحوه استفاده از اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing)

برای راه‌اندازی کمپین اس ام اس مارکتینگ موفق باید نکات خاص آن را رعایت کنید و استراتژی مشخصی داشته باشید، در اینجا یک سری از این نکات را توضیح داده ایم که قبل از شروع کمپین باید بدانید سپس مراحل شروع یک کمپین را بیان می‌کنیم.

1- در زمان مناسبی اقدام کنید

ارسال اس ام اس های تبلیغاتی فقط در زمان مناسبش به‌خوبی جواب می‌دهد، به این معنی که شما نمی‌توانید در هر ساعتی از روز به مخاطبان خود اس ام اس بفرستید، زیرا در تایم های فراغت و تعطیلی که مخاطبان در حال استراحت هستند ممکن است فرستادن اس ام اس تبلیغاتی برای آنها مزاحمت ایجاد کند، بنابراین ابتدا بررسی کنید که چه زمانی بهترین زمان برای ارسال پیامک به مخاطبان است.

2- محدودیت های بازاریابی پیامکی را در نظر داشته باشید

شما در پیامک تبلیغاتی نمی‌توانید از هر لحنی استفاده کنید زیرا اس ام اس مارکتینگ یک روش بازاریابی برای جذب مشتری است بنابراین برای اینکه کمپین تبلیغاتی شما تأثیرگذار باشد، باید از یک لحن نوشتار صمیمانه، محترمانه و مؤدبانه ای استفاده کنید و این لحن نوشتار را در همه پست های خود در شبکه های اجتماعی دیگر(فیسبوک، اینستاگرام، ایمیل…) نیز بکار ببرید، زیرا این کار به کسب و کار شما یک هویت خاصی می‌دهد.

3- با استفاده از اس ام اس مارکتینگ استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را بهبود بخشید

SMS Marketing بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین است که با استفاده از آن می‌توانید محصولات خود را در مدت کمی به فروش برسانید، در ضمن شما می‌توانید از بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ برای حمایت از کمپین های دیگر(ایمیل مارکتینگ، یوتیوب مارکتینگ، تبلیغات کلیکی…) خود نیز استفاده کنید. بطور مثال شما می‌توانید در متن پیام خود اشاره‌ای به کمپین های ایمیل مارکتینگ خود داشته باشید و به مخاطبان یادآوری کنید که ایمیل های تبلیغاتی که از شما دریافت کرده بودند را باز کرده و بخوانند. این کار نرخ بازکردن ایمیل ها را تا 30% افزایش خواهد داد.

نکته: تا اینجا به نکات مهمی اشاره کردیم که قبل از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی خود باید در نظر داشته باشید، حالا به چگونگی راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی میپردازیم.

راه اندازی کمپین اس ام اس مارکتینگ

راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ راحت است، بنابراین نیازی نیست از راه‌اندازی کمپین و ارسال پیامک هراس داشته باشید، در واقع راه‌اندازی کمپین اس ام اس مارکتینگ از انواع دیگر کمپین ها راحت‌تر است زیرا با انجام چند مرحله ساده و نوشتن یک متن ساده می‌توانید کمپین خود را شروع کنید، در زیر چند مرحله مهم را بیان کرده ایم:

1. بودجه کمپین اس ام اس مارکتینگ خود را مشخص کنید

در دنیای دیجیتال مارکتینگ مهم‌ترین کار تعیین کردن بودجه است زیرا شما نمی‌توانید هیچ کمپینی را بدون بودجه راه‌اندازی کنید بنابراین ابتدا مشخص کنید که قصد دارید به چند نفر اس ام اس بفرستید و از همه مهمتر این است که هزینه کمپین تبلیغاتی خود را مشخص کنید. البته هزینه کمپین شما با توجه به موضوع اس ام اس شما، بسته تبلیغاتی که انتخاب می‌کنید و شرکت خدماتی که تبلیغات شما را انجام می‌دهد، متفاوت خواهد بود.

2. فهرستی از مخاطبان کمپین اس ام اس مارکتینگ خود تهیه کنید

از آنجایی‌که هدف از راه‌اندازی کمپین اس ام اس مارکتینگ جلب توجه مخاطبان است، شما باید مطابق به خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهید، مشخص کنید که بیشتر چه افرادی مایل به خرید محصولات شما هستند، سپس لیستی از شماره های مخاطبان مورد هدف خود را تهیه کنید. بطور مثال اگر شما کتاب آموزش زبان انگلیسی می‌فروشید، بهتر است دانشجویان دانشگاه‌ها و دانش آموزان مدرسه‌ها را به عنوان مخاطبان هدف خود انتخاب کنید زیرا بیشترین افرادی که به منابع آموزش زبان نیاز دارند، دانشجویان و دانش آموزان هستند.

3. متن جذابی برای بازاریابی پیامکی خود تهیه کنید

برای نوشتن متن تبلیغاتی باید این نکته را در نظر داشته باشید که متن تبلیغاتی شما محدود است، بنابراین باید آنرا به بهترین شکل ممکن بنویسید به این مفهوم که متن شما باید بسیار جذاب باشد و با یک جمله‌ی جذاب آغاز شود تا مشتری ترغیب شود تمام پیشنهادهای شما را بخواند و به آنها توجه کند.
یکی از نکات دیگری که در نوشتن متن باید در نظر داشته باشید این است که متن شما باید شامل تخفیف‌ها یا پیشنهادات ویژه‌ای شود که برای مشتری فایده داشته باشد به این دلیل، اگر متن اس ام اس شما برای مشتری سودی نداشته باشد، بهتر است اصلاً ارسال نشود زیرا این‌گونه پیامک ها برای مشتری مزاحم هستند.(فایده مشتری را فراموش نکنید)

تحقیقات علمی ثابت کرده اند که، پیامکی که جذاب باشد در مشتری حس ضرورت ایجاد کرده و مشتری را وادار به خرید محصول می‌کند، وقتی مخاطب احساس ضرورت کند تأثیرگذاری پیام چند برابر خواهد شد بنابراین، شما می‌توانید یک تاریخ اتمام برای پیشنهاد یا تخفیف ویژه محصول تعیین کنید و از مخاطب بخواهید هرچه زودتر برای بدست آوردن این فرصت استثنایی(تخفیف ویژه) دست به کار شود.

4. راه را برای سفر مشتری راحت کنید

هنگامی که شما تصمیم گرفتید متن پیامک تبلیغاتی خود را تهیه کنید، باید لینک (پیوند) سایت خود را در پیامک بنویسید تا مشتری بتواند به‌راحتی بر روی لینک سایت شما کلیک کرده و وارد کسب و کار شما شود. در صورتی‌که مشتری پیام تبلیغاتی شما را خوانده، بر روی لینک کلیک کند اما سایت شما باز نشود، شما اکثر مشتریان خود را از دست خواهید داد.

5. کمپین اس ام اس مارکتینگ خود را شروع کنید

پس از اینکه شما تمام مراحل شرایط کمپین خود را آماده کردید، وقت این است که کمپین خود را راه‌اندازی کنید و نتایج کمپین را بررسی کنید تا متوجه شوید سایت شما چقدر کلیک دریافت کرده است و چند نفر به کمپین اس ام اس مارکتینگ شما پاسخ می‌دهند. مطمئن باشید که با انجام دادن مراحل بالا و نکات کلیدی این مقاله نتیجه بسیار خوبی از کمپین تبلیغاتی خود بدست خواهید آورد.

کلام آخر

بازاریابی پیامکی به عنوان یکی از روش‌های مؤثر در بازاریابی آنلاین کاربردهای زیادی در ایجاد ارتباط بین کسب و کار و مخاطب، افزایش فروش محصول، آگاه کردن مخاطب از محصولات جدید و یادآوری کمپین‌های قبلی می‌باشد. در این مقاله سعی کردیم با معرفی موضوعات مربوط به اس ام اس مارکتینگ، اطلاعات مفید و کاربردی به شما عزیزان ارائه دهیم تا شما نیز یاد بگیرید از این تبلیغات برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید و به هدف نهایی خود برسید.

در صورتیکه موضوعی را از قلم جا انداخته باشیم، در آپدیت های بعدی این مقاله موضوعات را اضافه میکنیم، و شما عزیزان میتوانید در قسمت کامنت های این صفحه نظرات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

لینک های پیشنهادی از سراسر وب

خرید انواع قهوه

موفقیت و روانشناسی

محبوبترین

سهراب رستمی

سهراب رستمی

من سهراب رستمی هستم، یکی از بنیانگذاران دیجی نیکان... چندسالی است عشق وعلاقه به نویسندگی مرا وادار به تولید محتوای نوشتاری و ویدیویی کرده است، عاشق نوشتن هستم و دوست دارم همیشه با صبر، استقامت و تلاش در کنار همکاران بی نظیرم در دیجی نیکان، در خدمت شما عزیزان باشم. به امید پیروزی، آزادی و موفقیت
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در مسیر...

پست های مرتبط